Na twintig jaar neemt Nederland afscheid van T-Mobile, dat overstapt naar de naam Odido. Ook de naam Tele2 wordt niet langer in Nederland gevoerd, behalve voor wat bestaande Tele2 Thuis-klanten. Het bedrijf wil van de twee ‘premiummerken’ overgaan op één premiummerk en daar vol op inzetten. Daarmee wrikt het zich volledig los van Deutsche Telekom. Dit Duitse bedrijf was jarenlang eigenaar van T-Mobile; later werd het Zweedse Tele2 voor 25 procent aandeelhouder van T-Mobile Nederland. In september 2021 maakten investeringsbedrijven Apax en Warburg Pincus echter bekend T-Mobile Nederland te willen overnemen.
Die overname werd in maart 2022 definitief, maar toch hield Deutsche Telekom een zekere mate van controle over het bedrijf. Laatstgenoemde mocht de T-Mobile- en Tele2-namen gewoon blijven gebruiken, onder bepaalde voorwaarden, zoals op het vlak van marketing. “Het kwam erop neer dat Deutsche Telekom kon zeggen dat wij dit en dat moesten doen, op dit en dat moment. En dat terwijl we eigenlijk volledig onafhankelijk willen zijn”, legt ceo Søren Abildgaard uit. Daarnaast moest de Nederlandse provider een deel van de T-Mobile-omzet afdragen aan Deutsche Telekom, wat neerkomt op tonnen per jaar. “Geld dat we liever investeren in ons netwerk.”
Daarnaast paste de naam van T-Mobile volgens Abildgaard niet helemaal meer bij het bedrijf. Natuurlijk verkoopt het bedrijf al decennia telefoonabonnementen, maar sinds kort focust het bedrijf ook op glasvezel. “Inmiddels hebben we de grootste glasvezelfootprint in Nederland. Dan kunnen we niet meer T-Mobile heten, toch?”
Dus besloot het bedrijf vrij snel na de overname dat die oude, herkenbare namen weg moesten en er een nieuw merk voor in de plaats moest komen: Odido. Een naam die zelf niet veel betekenis heeft, maar ‘waar wij de komende tijd betekenis aan willen geven’, zegt chief commercial officer consumer Tisha van Lammeren.
Odido
Odido wil benadrukken dat de naam niet alleen ‘een nieuw merk’ is, maar dat Odido ook een ander bedrijf is dan T-Mobile en Tele2, met andere abonnementen en een gewijzigde focus. Zo focust dit bedrijf meer dan voorheen op de Unlimited-abonnementen. T-Mobile experimenteerde in het verleden met extra Unlimited-abonnementen met bijvoorbeeld Unlimited-data in de Verenigde Staten, maar bij Odido wordt ook gedifferentieerd op basis van de snelheid.
Van 450Mbit/s naar 1Gbit/s
Dit kan Odido nu doen omdat, samen met de naamswijziging, de maximale, theoretische snelheid van het netwerk ruim verdubbeld is, van 450Mbit/s naar 1Gbit/s. Huidige klanten met een T-Mobile Unlimited-abonnement merken hier niets van; zij blijven volgens Odido op maximaal 450Mbit/s zitten. Nieuwe klanten kunnen echter een Unlimited Plus- of Premium-abonnement afsluiten met een maximale snelheid van respectievelijk 600Mbit/s of 1Gbit/s. Deze Odido-abonnementen hebben ook grotere dagbundels, van 20GB in plaats van 10GB. Deze dagbundels zijn gratis te vergroten met 2GB per keer.
In aanloop naar de 3,5GHz-veiling, waarover nog veel onduidelijk is, heeft T-Mobile het netwerk namelijk geüpgraded met 64×64 Massive MIMO met Ericsson-hardware. Zo kan het bedrijf na de veiling snel omschakelen naar de snellere frequentieband, maar kan het ook met de huidige frequenties sneller internet aanbieden. De kanttekening hierbij is dat op het moment van schrijven zo’n 1200 van de 5000 zendmasten geüpgraded zijn, voornamelijk in grote steden. Daardoor konden sommige T-Mobile abonnees al sneller internetten dan die eerder genoemde 450Mbit/s. Wekelijks worden er 55 sites omgezet, maar het 1Gbit/s-abonnement zal dus nog niet voor iedereen daadwerkelijk snelheidswinst opleveren. Odido bevestigt dat hiervoor nog geen standalone-5G-netwerk aanwezig is en dat een deel van de verbinding nog via het 4G-corenetwerk loopt. KPN gaat volgend jaar wel overstappen naar 5G-SA, waarmee een vergelijkbare snelheidswinst wordt behaald.
Samen met de twee snellere abonnementen introduceert Odido twee langzamere Unlimiteds. Nu zal het 300Mbit/s-netwerk met Unlimited Basis voor de meeste klanten vermoedelijk toereikend zijn, het 10Mbit/s-Start-abonnement is dat waarschijnlijk niet. Op de vraag of Odido dit abonnement heeft geïntroduceerd om te kunnen adverteren met Unlimited-abonnementen vanaf 27,50 euro, reageert het bedrijf ontkennend. “Het gaat om het bieden van een keuze”, zegt Abildgaard. “Wat kun je allemaal met 10Mbit/s? 4k-streamen wordt wat lastig. Een hele serie snel downloaden zal ook niet lukken, maar in lagere kwaliteit iets op Netflix bekijken kan wel, muziekstreaming ook.” “We hebben onze producten getest en we zouden het niet aanbieden als we denken dat het geen kwalitatief product is”, vult Van Lammeren hem aan. “Wil je zorgeloos kunnen internetten zonder je zorgen te hoeven maken over databundels, maar hoeft het niet supersnel te zijn? Dan kan dit abonnement iets voor je zijn. Heb je liever wat sneller internet? Dan hebben we onze goedkopere verbindingen met databundels.
Onbeperkt delen, beperkt tot vijf mensen
Naast de nieuwe abonnementen, is er ook een Unlimited Samen-pakket bijgekomen. Dit is enigszins vergelijkbaar met wat andere providers al doen, waarbij klanten een abonnement en een databundel delen. Zo heeft een groep van bijvoorbeeld vier klanten een gezamenlijke databundel van 100GB, waarbij de ene klant meer kan verbruiken dan de andere. Het verschil is dat Unlimited Samen met onbeperkte databundels werkt en klanten daardoor goedkopere Unlimited-abonnementen laat afsluiten.
Het werkt zo: een klant neemt een van de vier Unlimited-abonnementen af, bijvoorbeeld Unlimited Basis. Die klant heeft een gezin met een partner en twee kinderen, met nog een buurman die ook mee wil doen. Voor 20 euro per persoon kunnen zij een Unlimited Samen-abonnement afnemen, waarbij het abonnement en dus de maximale snelheid van die eerste klant worden gekopieerd. Dat bedrag van 20 euro is voor de vier Unlimited-abonnementen gelijk. Zo kunnen klanten dus voor 20 euro ‘meeliften’ op het Premium-1Gbit/s-abonnement van een ander, dat normaliter 49,50 euro kost. Klanten hoeven daarbij niet onder hetzelfde huishouden te vallen, benadrukt de provider. Die vijf abonnementen komen dan op één factuur van de hoofdklant te staan.
De laatste nieuwigheid bij de mobiele abonnementen heeft met streamingdiensten te maken. Ook dit is niet geheel nieuw; providers bundelen al jaren streamingdiensten bij een mobiel abonnement. Odido pakt dit wel net wat anders aan, met een puntensysteem. Het Unlimited Plus-abonnement krijgt één Extra-punt, bij Premium krijg je er drie. Hiermee kunnen abonnees een inbegrepen abonnement nemen op Videoland, Podimo, Deezer, Viaplay of Visual Voicemail. De provider wil dit uitbreiden met extra diensten en zegt dat HBO Max en SkyShowtime er in ieder geval nog bijkomen.
Wie de prijzen van streamingdiensten een beetje volgt, weet dat de genoemde diensten niet hetzelfde kosten. Videoland is bijvoorbeeld vanaf 5 euro per maand te bestellen, terwijl Viaplay 16 euro per maand kost. Die eerste dienst biedt ook reclamevrije abonnementen aan die weer 10 of 12 euro per maand kosten, afhankelijk van het aantal schermen waarmee de abonnee tegelijk wil kijken.
Odido Extra’s
Dit keert terug in Odido’s Extra-systeem; Viaplay kost altijd drie punten, terwijl Videoland een, twee of drie punten kost, afhankelijk van het abonnement. Unlimited Premium-abonnees kunnen zo ‘gratis’ Podimo, Videoland en Visual Voicemail gebruiken, of een Viaplay-abonnement. Een tekort aan Extra-punten is ook aan te vullen met een extra maandbedrag. Stel, je wil Deezer Premium afnemen, wat twee punten kost, maar je wil eigenlijk ook een reclamevrij Videoland-abonnement, wat ook twee punten kost. Odido geeft echter niet meer dan drie punten. Dan kun je dat Deezer Premium-abonnement nemen en met die overgebleven punten en 5 euro per maand extra Videoland Plus. Korting op streamingdiensten met je mobiele abonnement is niet per se nieuw in telecomland, maar Odido gaat hiermee wel een stapje verder dan de concurrentie.
Geen nieuws voor vast internet
Waar Odido op het mobiele netwerk met verschillende nieuwe plannen komt, blijft de provider op het vaste netwerk dezelfde koers varen als voorheen. Dat wil zeggen: samenwerken met partners als ODF, Glaspoort, KPN en Delta om via hun netwerken vaste-internetdiensten aan te bieden. Odido is op dit moment niet van plan te investeren in bijvoorbeeld een eigen netwerk, zegt Van Lammeren. “Maar ook hierbij geldt dat we, net als het mobiele netwerk, zo snel mogelijk snellere abonnementen beschikbaar willen stellen aan klanten. Stelt bijvoorbeeld Delta ons sneller internet beschikbaar? Dan willen wij dat ook aan klanten gaan aanbieden.” Zo kan er in de toekomst dus een situatie bestaan waarin klanten in bepaalde delen van het land snellere internetverbindingen kunnen krijgen dan in andere delen, afhankelijk van het aangesloten netwerk. “De mogelijkheid van bijvoorbeeld 2Gbit/s-glasvezelinternet hoeft voor ons niet per se landelijk te zijn voordat we die aan onze klanten gaan aanbieden.”
Odido wil niet alleen met de mobiele abonnementen afwijken van het oude T-Mobile en Tele2; de provider wil ook ‘maatschappelijker’ zijn dan voorheen en wil duidelijk maken dat ‘die telefoon soms ook naast je neergelegd mag worden’. Hier blijft de provider nog vrij vaag over, los van wat beloftes voor in de toekomst, smartphoneworkshops voor ouderen en extra sportsponsoring. Odido geeft wel aan meer te willen doen voor de klantenservice. “De Nederlandse telecombranche scoort in vergelijking met andere branches laag op het gebied van klantenservice”, zegt Van Lammeren. “Daarom willen we hier meer mee doen en hebben we bijvoorbeeld de openingstijden van onze klantenservice verruimd, zodat we doordeweeks tot 20.00 uur ’s avonds en in het weekend bereikbaar zijn, in plaats van alleen tijdens kantooruren.”
Daarnaast wil de provider met de samensmelting de communicatie naar klanten duidelijker maken. Zo waren er twee portals voor T-Mobile- en T-Mobile Thuis-klanten; met Odido moet dat één omgeving worden. Het moet binnenkort ook met een app mogelijk worden om slecht 5G-bereik aan te geven, naast de telefonische mogelijkheid die er al is.
Radicaal anders?
De rebrand van T-Mobile en Tele2 naar Odido werd deze week groots aangekondigd. De provider zegt het zelf ‘radicaal anders’ aan te willen pakken en het ‘anders te gaan doen dan tot nu toe gebruikelijk is in de telecom’. De mobiele abonnementen zijn inderdaad anders dan wat de meeste concurrenten doen, maar niet per se uniek. Ben biedt bijvoorbeeld extra snel internet aan voor 1 euro per maand, hoewel Odido’s abonnementen meer verschillen in snelheid en prijs. Daarnaast is er geen andere provider die nu 1Gbit/s aanbiedt, met weer de kanttekening dat KPN volgend jaar 900Mbit/s mogelijk wil maken.
Het Samen-abonnement en de Extra’s maken de abonnementen ook voordeliger en aantrekkelijker, en wijken eveneens af van wat elders in de markt te vinden is. Ook dit zijn geen compleet nieuwe ideeën, maar eerder evoluties van wat andere providers al doen. Op de markt voor vast internet verandert er helemaal niets. Vooralsnog lijkt Odido dan ook nog niet écht ‘radicaal anders’ te zijn, al zegt het bedrijf wel in de toekomst meer invulling te willen geven aan die belofte. De provider biedt hoe dan ook interessante abonnementen. Klanten kunnen, door de Samen-abonnementen te combineren met Extra’s, voordeliger uit zijn dan bij de concurrenten, met bovendien een snellere verbinding. De vraag is natuurlijk wat die concurrenten nu gaan doen. Het is niet duidelijk of zij op korte termijn hogere snelheden kunnen aanbieden. Het alternatief is de prijzen verlagen of kortingspakketten aanbieden die vergelijkbaar zijn met wat Odido nu doet.
Heeft de nieuwe provider hiermee de toekomst van de Unlimited-markt laten zien, met verschillende prijzen en snelheden tot gevolg? Of blijkt straks dat maar weinig mensen écht zitten te wachten op mobiel 1Gbit/s en is de meerprijs van 12 euro per maand zonder Samen-abonnement het niet waard? En wat is er over een jaar over van Odido’s belofte om het ‘radicaal anders’ te gaan doen? Odido heeft zich hoe dan ook deze week volledig losgewrikt van het oude moederbedrijf. Apax en Warburg Pincus blijven als investeerders eigenaar van het bedrijf, maar zullen Odido uiteindelijk ook weer willen verkopen, zegt Odido zelf. Er breekt nu duidelijk een nieuwe fase aan voor het nieuwe, maar toch ook oude bedrijf, en daarmee mogelijk ook een nieuwe fase voor de mobiele telecommarkt.”
Na het lezen van dit artikel geintresseerd in de diensten van Odido? Lees zeker dit artikel voor meer informatie over Odido!